23.09.2018. / 20:00h Komentari - Slaven Kovačević

Građanski koncept ne briše etnički niti religijski identitet

Građanski koncept ne briše etnički niti religijski identitet
Iako povremeno možemo pročitati da građanski koncept, pretpostavlja unitarno uređenje, pa to onda navodno znači dominaciju jednog naroda, čime se stvara atmosfera bezvrijednosti drugih etničkih identiteta koji nisu dovoljno brojni da prostom matematikom mogu formirati vlast na nekom od postojećih nivoa vlasti, želim vam reći da to sve zajedno nije tačno i pokušaću da vam to pojasnim kroz različite ilustracije.

Građansko uređenje, kako sam ranije pisao, kao teorijski pojam ili provedbeni oblik vlasti jednostavno ne postoji. Zato koristim termin "građanski koncept" koji zapravo znači ono što današnja moderna demokracija zapadnog tipa podrazumijeva, a to je jednakopravnost ili sveobuhvatna jednakost svakog građanina, državljanina pojedine zemlje, koju mora garantirati država. Tako nešto možemo sagledati kroz pojam vladavina prava (eng. Rule Of Law) kojeg ne možete pronaći u članu I/2, tih neslužbenih prijevoda Ustava BiH, koje Ustavni sud BiH koristi za svoje odlučivanje!? i posjeduje na svojoj internet stranici: http://www.ccbh.ba/ i to tako što otvorite Ustav BiH i u gornjem desnom uglu mijenjate jezike (otvorite i potražite termin vladavina prava u članu I/2). Kako je OHR to rekao u svome saopćenju, koje možete pročitati ovdje: http://ba.n1info.com/a224397/Vijesti/Vijesti/OHR-Postoji-samo-jedan-Dejtonski-sporazum.html jedina službena verzija Ustava BiH je ona na engleskom jeziku, jer svih 11 aneksa Općeg okvirnog sporazuma za mir u BiH iz Dejtona, nikad nisu službeno prevedeni, onda ćete jedino u toj engleskoj službenoj verziji u tom članu I/2 Ustava BiH, naći termin Rule Of Law, što je vladavina prava, a koji kao termin u domaćim neslužbenim verzijama Ustava BiH nije prisutan. Zašto je to tako, zaključite sami.

Ono što jeste važno, recimo u par rečenica. Vladavina prava vuče svoje korijene iz anglo-sanksonskog prava, u kojem se kaže da svi moramo biti jednaki pred zakonom, na individualnom nivou i bez izuzetaka. Oni koji tako nešto neće, vidno su zainteresirani da budu jednakiji ili bolje rečeno, zaštićeniji pred zakonom od drugih, krijući se iza za Europu nepoznate sintagme - kolektivnih prava. Onaj ko želi takvu vrstu kolektivnih prava, treba znati da nakon presuđenih udruženih zločinačkih poduhvata, ulazi u jako opasan prostor kolektivne odgovornosti, što bi bilo jako nesmotreno i nimalo mudro. Ne možete imati bilo kakva prava, ako ne prihvatite i obaveze ili odgovornosti. Najbliži termin vladavini prava, po kontinentalnom pravu, koje se koristi ovdje jeste - pravna država - a onda to znači da ona mora garantirati sva prava, slobode i jednakosti na individualnom nivou, svim svojim građanima. To vam je standard u svim zemljama Europske unije, pa ga stoga nazivam europskim standardom.

Dodatno, taj izraz kako bi građanski koncept doveo do dominacije jednog naroda, matematskim putem je jako upitan. Ako pogledate činjenicu, na primjer, da Zastupnički dom Parlamenta FBiH broji 98 zastupnika, pa pogledate na internet stranici etnički sastav ovoga donjeg doma, onda se može na bazi imena i prezimena zaključiti da u njemu, 70% čine građani iz reda jedne iste etničke skupine - Bošnjaka. Naravno, ograđujem se od toga da određujem bilo čiju etničku pripadnost, pa zato kažem da se na bazi imena i prezimena može zaključiti brojnost jedne etničke skupine, koje svakako već sada ima preko 50% ili bez te etničke skupine, odnosno bez Bošnjaka, ne možete donijeti niti jedan zakon, pa to danas protivnicima građanskog koncepte nimalo ne smeta, iako im je to, zapravo, osnovni argument. To protivnici građanskog koncepta nikad nisu niti spomenuli. Njihov je motiv, da u Domu naroda FBiH, koji broji 58 zastupnika (17B+17H+17S+7O), ovladaju sa 2/3 jednog od klubova naroda, što je 12 zastupnika, kako bi kroz potezanje zaštite vitalnog nacionalnog interesa za sve i svašta, a posebno za formiranje federalne vlade i državne vlade, bili nezamjenjiv pregovarač u svim narednim pregovorima u formiranju vlasti, iako iza njih ne stoji dovoljan demokratski potencijal ostvaren glasovima na izborima. Kako Zastupnički dom PFBiH sve zakone i odluke donosi sa 50 ruku, a Dom naroda FBiH sa 30, onda se postavlja pitanje kako u demokratskom svijetu 50 može biti iste snage kao i 30, s tim da njih 12 može zakočiti sve, odnosno donošenje bilo kojeg zakona ili čak formiranje vlasti. Potpuno je istovjetna stvar u Parlamentu BiH sa stanovišta brojnosti etničkih skupina, gdje i tamo jedna od njih ima prisustvo preko 50%, tako da su i odnosni većina potrebnih za donošenje zakona u Parlamentarnoj skupštini BiH i Domu naroda BiH, gdje opet manjina iz Doma naroda ima snagu da kontrolira donošenje svih zakona, kao i svako formiranje vlasti. To je sva suština iza koje stoje protivnici građanskog koncepta, gdje njih intresira samo Dom naroda kao alat za političke ucjene i pritiske pri formiranju vlasti.

Ono što je posebno važno, u okviru zaštite osnovnih ljudskih prava i temeljnih sloboda, stoji i pravo svakog pojedinca na etnički i religijski identitet, pa vas molim da ne nasjedate na te lažne komentare da bi građanski koncept brisao etničke i religijske identitete, jer to naprosto nije tačno. Ne vjerujte u takve komentare, jer oni odudaraju od europskih principa i standarda, koji su svi redom oslonjeni na građanski koncept, kojim se ne briše niti se može brisati jedno od temeljnih ljudskih prava ili pravo na vlastit etnički i religijski identitet.

Kad bi ovo bila normalna zemlja, građanskog karaktera, oslobođena etničkih politika koje unose nemir i donose sistemsku diskriminaciju, bila bi kilometrima bliže Europskoj uniji. Zato se, beskrajno radujem EU kandidatskom statusu naše zemlje, gdje će u okviru EU pregovaračkog poglavlja 23 - vladavina prava, demokracija, zaštita osnovnih ljudskih prava i zaštita prava manjina - Bosna i Hercegovina morati izmijeniti sadašnji društveno-politički sistem koji ne zadovoljava niti jedan od segmenata iz poglavlja 23 (posebno jer sadrži elemente sistemske diskriminacije). Ono što me posebno raduje, da se poglavlja 23. i 24. ne rješavaju pregovorima, već akcionim planom (dobiješ zadatak i rok da ga ispuniš), tako da svako lobiranje za etničke politike koje koje se čini po Briselu od strane, za europske integracije, nedoraslih političkih pulena biće apsolutno besmisleno. Za neke su europske integracije strani pojam, a za nekog stil življenja.

https://slavenkovacevic.blogspot.com/2018/09/graanski-koncept-ne-brise-etnicki-niti.html?m=1


Piše: dr Slaven Kovačević

 

(Vijesti.ba)

Podijeli ovaj članak